Jacek Krzemiński | 29.03.2021

Lokalne dworce kolejowe jak nowe

W ostatnich dniach oddano do użytku – po gruntownej renowacji i modernizacji – dwa zabytkowe dworce kolejowe na Dolnym Śląsku: w Szklarskiej Porębie oraz w Boguszowie-Gorcach.

Polska kolej realizuje obecnie gigantyczny, bezprecedensowy program inwestycyjny, wart 75 mld zł. Po jego zakończeniu, za 3 lata, będzie zupełnie inną koleją, nowocześniejszą i o wiele lepszą niż dzisiejsza. W ramach tego programu modernizuje też dziesiątki dworców oraz stacji kolejowych i buduje także zupełnie nowe dworce. W ostatnich dniach PKP oddały do użytku – po gruntownej renowacji i modernizacji – dwa dworce na Dolnym Śląsku: w Szklarskiej Porębie i w Boguszowie-Gorcach. Po zakończonych pracach są one nie tylko o wiele estetyczniejsze, ale też dużo bardziej funkcjonalne, nowocześniejsze i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dla przykładu budynek dworcowy w Boguszowie-Gorcach ma teraz wyposażoną w klimatyzację poczekalnię i pomieszczenie dla pasażerów podróżujących z małymi dziećmi, w którym jest np. przewijak. Z kolei piękny, zabytkowy dworzec w Szklarskiej Porębie zyskał m.in. nocną iluminację, a w jego pomieszczeniach znajdą się nie tylko poczekalnia czy kasy biletowe, ale także hostel oraz sala kinowa i sala wystawowa. Zaś w sąsiedztwie dworca zamontowano – zadaszone – stojaki dla rowerów.

Przy okazji oddania do użytku obu dworców PKP przypomniały, że w ostatnim okresie zmodernizowały na Dolnym Śląsku aż trzynaście mniejszych i większych dworców (sześć kolejnych jest w w trakcie przebudowy). M.in. w Kątach Wrocławskich, Żarowie i Imbramowicach. Dzięki takim inwestycjom polska kolej zmienia się nie do poznania – na lepsze. Ale to nie wszystko, bo w całym kraju modernizowane są nie tylko dworce, ale i wiele linii kolejowych. To zaś sprawia, że w wielu polskich miejscowościach przemieszczanie się koleją (np. do pracy czy szkoły) jest nie tylko bardziej komfortowe, ale i szybsze niż dotąd. Czyli podnosi się również w nich komfort życia, z czego bardzo się cieszymy.

Więcej na ten temat w innym moim artykule:

https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/trendy-gospodarcze/kolejowy-plan-marshalla/